Doorlichting
Documenten voor de doorlichting
Tussentijds bezoek na ongunstig advies
Nieuw sinds schooljaar 2021-2022
Doorlichtingen
- Het centrum en zijn bestuur krijgen een vijftal weken op voorhand een e-mail met de aankondigingsbrief.
- Afhankelijk van de grootte van het centrum is het doorlichtingsteam een aantal dagen ter plekke.
- De doorlichtingsfocus bestaat uit:
- een onderzoek van de kwaliteitsontwikkeling
- de handelingsgerichte diagnostiek
- de versterking van het schoolteam
- een selectie van de werkingsprincipes.
- De onderzoeksactiviteiten bestaan uit gesprekken met het beleidsteam, de medewerkers en externen, en uit documentenstudies.
- De teamcoördinator van het doorlichtingsteam is het aanspreekpunt voor het centrum voor alle inhoudelijke en praktische informatie over de doorlichtingsfocus, over de planning van de gesprekken …
- De doorlichting eindigt met een advies en een doorlichtingsverslag.
Documenten voor de doorlichting
- Lijst te bezorgen informatie
- Ontwikkelingsschalen
- Referentiekader CLB-kwaliteit
Tussentijds bezoek na ongunstig advies
- Om de centra te ondersteunen die onvoldoende tegemoetkomen aan de referentiekaders, stimuleert en monitort de onderwijsinspectie hun ontwikkelingstraject via een tussentijds bezoek.
- Het tussentijds bezoek na ongunstig advies vindt negen tot twaalf maanden na de doorlichting plaats.
- Na negen maanden verwacht de onderwijsinspectie dat de school een traject heeft vooropgesteld dat minstens gericht is op het wegwerken van de vastgestelde tekorten. De onderwijsinspectie verwacht dat dit plan tegemoetkomt aan de succesfactoren van een kwaliteitsvol ontwikkelingstraject. Het eerste tussentijds bezoek na ongunstig advies is gericht op het ontwikkelingstraject op systeemniveau: het leidt niet tot een beoordeling van de kwaliteit.
- De inspecteurs reflecteren samen met het beleidsteam over de conclusies van de doorlichting en gaan na of het vooropgestelde ontwikkelingstraject tegemoetkomt aan de succesfactoren, rekening houdend met de context en de input. In het bijzonder gaan de inspecteurs na of de aanpak minstens gericht is op het wegwerken van de vastgestelde tekorten. We stimuleren echter een aanpak die breder is dan het remediëren van de vastgestelde tekorten en die een schoolbrede kwaliteitsverbetering vooropstelt.
- Het tussentijds bezoek bestaat uit een gesprek met het beleidsteam en eventueel andere teamleden betrokken bij de aansturing van het ontwikkelingstraject. De pedagogische begeleidingsdienst (of een andere externe partner betrokken bij het ontwikkelingstraject) kan het gesprek bijwonen op initiatief van de school.
- Het tussentijds bezoek duurt één dag en wordt uitgevoerd door één of twee inspecteurs. Het tussentijds bezoek na ongunstig advies vindt plaats in de school.
- Het tussentijds bezoek eindigt met een verslag zonder advies. Het verslag bestaat uit een beoordeling (geruststellend of niet geruststellend) over de vijf rubrieken van succesfactoren. Hier vind je informatie over de succesfactoren van een kwaliteitsvol ontwikkelingstraject.
Nieuw sinds schooljaar 2021-2022
- De centra die tot hetzelfde bestuur behoren en intensief samenwerken, kunnen kiezen voor een gezamenlijke doorlichting. Zij krijgen dan een doorlichtingsverslag en een advies op het niveau van het centrumbestuur. De keuze voor een doorlichting op dit niveau gebeurt in overleg tussen het bestuur, de betrokken centra en de onderwijsinspectie.