Verwachtingen voor het realiseren van de DSETOC die de school kan aantonen tijdens de doorlichting, zijn de volgende:
- De leerlingen voeren per pool minstens één poolgebonden onderzoek uit waarin de drie DSETOC aan bod komen.
- Het onderzoek is uitgewerkt op het niveau secundair onderwijs. Indien van toepassing wordt er rekening gehouden met de cesuurdoelen tweede graad.
- Bij het onderzoek is er informatieverwerving en -verwerking gebeurd:
- de leerling vertrekt bij het onderzoek van een onderzoeksvraag.
- de leerling verzamelt, ordent en bewerkt informatie over de onderzoeksvraag.
- de leerling hanteert een poolspecifieke onderzoeksmethodiek.
- de leerling rapporteert over het onderzoek.
- de leerling confronteert het onderzoeksresultaat met andere standpunten, onderzoeksresultaten, theorieën, onderzoeken, gegevens …
- De evaluatie toont aan in welke mate de leerlingen de DSETOC realiseren. Alle in de DSETOC vermelde elementen zijn aanwezig in de evaluatie: zich oriënteren, voorbereiden, uitvoeren, evalueren, rapporteren en confronteren.