Wat?
- Tijdens schooljaar 2021-2022 nodigden we alle scholen van Vlaanderen uit om een bevraging in te vullen over de samenwerking met hun CLB. In totaal namen er 2310 van de 3814 scholen in Vlaanderen deel aan de bevraging ofwel 60,57%.
- We polsten aan de hand van 24 stellingen naar (1) de algemene ervaringen over de samenwerking met het CLB, (2) de samenwerking op het vlak van individuele leerlingenbegeleiding, (3) de samenwerking met als doel het beleid op de leerlingenbegeleiding op de school te versterken (4) en de samenwerking binnen een handelingsplanmatige aanpak in buitengewoon onderwijs.
- Elk CLB ontving eind juni 2022 een rapport over de samenwerking met de scholen van het eigen werkgebied.
- Doordat alle scholen van Vlaanderen feedback konden geven over de samenwerking met hun CLB, maakten we ook een macro-rapport.
- In dit macro-rapport gaan we dieper in op de stellingen waarover de scholen in het algemeen tevreden zijn en de stellingen die genuanceerder beantwoord werden. We zetten de resultaten af tegen de huidige context en benoemen de hete hangijzers die de samenwerking mogelijk beïnvloeden.
- Tot slot formuleren we enkele aanbevelingen: wat is er nodig opdat de CLB’s er zouden in slagen proactief te handelen door het schoolteam te versterken, terwijl ze tegelijk de vraaggestuurde begeleiding blijven verzorgen?
Resultaten?
- Lees hier het volledige rapport:
Rapport - Bevraging scholen over de samenwerking met het CLB 2021-2022.pdf (2.02 MB) "pdf" - Onze aanbevelingen in één oogopslag:
Infographic aanbevelingen - Rapport Bevraging scholen over de samenwerking met het CLB 2021-2022.pdf (189.7 KB) "pdf"