- Het OK in één oogopslag
- Wat is het referentiekader voor onderwijskwaliteit (het OK)?
- Wat staat er in het referentiekader voor onderwijskwaliteit (het OK)?
- Wie maakte het referentiekader voor onderwijskwaliteit (het OK)?
- Wat is de relatie tussen het referentiekader voor onderwijskwaliteit (het OK) en de ontwikkelingsschalen?
- Meer lezen
Het OK in één oogopslag
Het OK met de vier rubrieken en bijhorende kwaliteitsverwachtingen vind je hier: referentiekader voor onderwijskwaliteit (261.2 KB) "pdf".
Wat is het referentiekader voor onderwijskwaliteit (het OK)?
Het OK bevat verwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs waar iedereen binnen onderwijs het over eens is. Dit referentiekader kwam tijdens het schooljaar 2015-2016 tot stand op basis van een uitgebreide stakeholdersbevraging (leerlingen en cursisten, ouders, leraren, directies, pedagogisch begeleiders, lerarenopleiders, onderwijsinspecteurs, onderwijsdeskundigen, vakbonden) en een literatuurstudie. Het OK is geen kwaliteitsmodel, maar zet aan om een eigen (kwaliteits)beleid uit te stippelen. Het OK geldt voor alle onderwijsniveaus en -vormen, met uitzondering van het hoger onderwijs. De formulering ‘school’ omvat zowel school, centrum als academie. Met de term ‘lerende’ beschrijft het OK de kleuter, de leerling en de cursist.
Wat staat in het referentiekader voor onderwijskwaliteit (het OK)?
Het OK beschrijft een aantal context- en inputkenmerken waarmee onderwijsinstellingen het best rekening houden bij het vormgeven van hun onderwijs. De kern van het referentiekader bestaat uit kwaliteitsverwachtingen. Ze zijn verdeeld over vier rubrieken: ‘resultaten en effecten’, ‘ontwikkeling van de lerenden’, ‘kwaliteitsontwikkeling’ en ‘beleid’. Iedere kwaliteitsverwachting wordt verduidelijkt in een kwaliteitsbeeld. Een kwaliteitsbeeld is beschrijvend maar ook uitnodigend geformuleerd.
Wie maakte het referentiekader voor onderwijskwaliteit (het OK)?
Het OK is het resultaat van samenwerking tussen Katholiek Onderwijs Vlaanderen, GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, Provinciaal Onderwijs Vlaanderen, Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten, Overleg Kleine Onderwijsverstrekkers en de onderwijsinspectie. Leerlingen, cursisten, ouders, schoolteams en andere betrokkenen werkten hier intensief aan mee. De opdracht ging uit van de Minister van Onderwijs.
Wat is de relatie tussen het referentiekader voor onderwijskwaliteit (het OK) en de ontwikkelingsschalen?
De ontwikkelingsschalen zijn geen kopie van het OK, maar zijn er wel op gebaseerd. Het ontwikkelingsniveau 'volgens de verwachting" spoort doorgaans met de kwaliteitsverwachtingen in het OK. Waar het nodig was om tot bruikbare en transparante ontwikkelingsschalen te komen, zijn in de ontwikkelingsschalen ook aspecten opgenomen uit de kwaliteitsbeelden van het OK en uit wetenschappelijke literatuur (zie OK-bronnendocument).
Meer lezen?
- hier vind je het OK met alle kwaliteitsverwachtingen en kwaliteitsbeelden (enkel digitaal te raadplegen)
- (enkel digitaal te raadplegen)
- www.mijnschoolisok.be