De Vlaamse onderwijsinspectie definieert welbevinden als de mate waarin de leerlingen de school beleven vanuit actuele en duurzame schoolervaringen.
Het gaat om een multidimensioneel begrip dat het resultaat is van de perceptie van volgende dimensies:
- de tevredenheid of hoe leerlingen zich voelen op school en in de klas,
- de betrokkenheid of de wijze waarop de leerlingen zich engageren op klas- en schoolniveau,
- het academisch zelfconcept, waarbij de klemtoon ligt op het beeld dat de leerlingen hebben over het eigen schoolse kunnen,
- het pedagogisch klimaat dat een beeld geeft van de wijze waarop leerlingen het klimaat in de school en in de klas percipiëren en
- de sociale relaties of de interpersoonlijke relaties van de leerlingen op school.
Net zoals de gegevens van de harde output nemen de inspecteurs de gegevens die de scholen over 'tevredenheid' ter beschikking stellen, mee als bronnenmateriaal tijdens het vooronderzoek en het doorlichtingsbezoek. Zo bekomen ze een genuanceerd en volledig beeld over de onderwijskwaliteit van een school.
Wat?
- een wetenschappelijk onderbouwd en gevalideerd instrument, het onderzoek hierover werd uitgevoerd door twee onderwijsinspecteurs
- een vragenlijst met 28 gesloten vragen (een vierpuntenschaal) voor bao, bubao, so, buso en dbso
- een handleiding met duidelijke instructies
- een feedbackrapport met de resultaten
Ben je geïnteresseerd in het volledige onderzoek dat aan de basis ligt van deze vragenlijsten? Dan kun je het onderzoeksrapport downloaden door op onderstaande link te klikken. Veel leesplezier!
Onderzoeksrapport Ludo De Lee & Ilse De Volder.pdf
Sinds september 2013-2014 is de vragenlijst online beschikbaar voor alle scholen. Na 10 jaar is het tijd om de vragenlijst en de tool te actualiseren. We werken hieraan tijdens schooljaar 2023-2024. Via de website laten we jullie weten wanneer de geactualiseerde vragenlijsten opnieuw beschikbaar zijn. Dank voor jullie interesse en voor de zorg voor jullie leerlingen!